Thursday, 8 October 2009

Calon 'No Comment'

Adakah PAS tersilap memilih calon? Kenapa calon yang akan menentang seorang tokoh yang pernah menjadi orang nombor 1 di Negeri Sembilan tidak mampu menjawab soalan pemberita? ADakah calon tersebut sekadar bidan terjun atau sekadar 'mangsa' untuk dikorbankan?

Jika calon wakil rakyat tidak boleh menjawab isu yang dikemukakan oleh rakyat berkenaan masalah rakyat, apa gunanya menjadi wakil rakyat?



Nobisha, iaitu seorang penganalisis politik terkemuka (http://nobisha.blogspot.com) dalam entri terbarunya turut mempertikaikan keengganan calon PAS DUN Bagan Pinang yang enggan memberi sebarang komen apabila diajukan beberapa soalan oleh wartawan berkenaan beberapa isu semasa.

Berikut adalah situasi yang berlaku yang saya salin daripada blog Nobisha.

Yet, he even avoids questions on other public interest issues that would alert the electorate about what principles he is made of.
The Nut Graph asks Zulkefly what his stand is on concert banning, as called for by central PAS Youth against both Danish soft-rock band Micheal Learns to Rock and US R&B diva Beyonce Knowles. He declines comment. What is his stand on the open sale of alcohol? No comment. What is his position on the whipping sentence dropped on Kartika Sari Dewi Shukarnor? No comment. He says, "Ask me questions about the campaign, please."
But these are not curly questions. These are questions on issues of public policy. Yet, Zulkefly declines, albeit politely and sweetly. And when he addresses the multiracial crowd at the DAP operations centre in Batu 9 on 5 Oct, it is clear to see why Zulkefly is so cautious. "A vote for PAS is a vote for the PR and its vision," he says in earnest.
And so this must be Zulkefly's dilemma in Bagan Pinang. How will he sell himself to multiracial and multireligious voters while making sure PAS's Islamist skeletons do not come jumping out of his campaign closet?

(sumber asal: http://thenutgraph.com/article-4877.html)

Beginikah sikap seseorang yang mahu dipilih menjadi wakil rakyat?

Bagi Demang, salah satu factor keengganan beliau memeberi komen adalah kerana fakta berikiut:

Di depan orang Islam, PAS mendakwa ingin menubuhkan Negara Islam dengan hudud sebagai asasnya. Kemudian, di depan pengundi bukan Islam, PAS mendakwa partinya tidak akan menjadikan Malaysia sebagai negara Islam dan hudud tidak perlu dilaksanakan. Itu sebabnya di depan umum (pemberita) PAS terpaksa menjawab: “No Comment”.

Demang Lebar Daun @ Cheguman adalah blogger Waadat dan merupakan TYDP II Blogger Pembela Negara (BPN)

Foto hanya hiasan: alcohol galore onami 202 flickr.com

5 comments:

Anonymous 8 October 2009 at 14:08  

PADAH MASUK TEMPAT ORG

Memang ada pergaduhan di bagan pinang...
itu lah balasannya masuk tempat org x beri salam...
penyokong pas dilihat memutuskan poster UMNO dan BN.. kesudahannya.. ambik kau balasannya...
TP PERLU DIINGAT..TIADA SENJATA DIGUNAKAN,HANYA BERBEKALKAN SEMANGAT DAN BUKUL LIMA...
mungkin org luar belum kenal semangat BAGAN PINANG...
org PD dah kenal sgt kan?

abe MIE 'TERJAH' 8 October 2009 at 14:29  

http://pkrpasdap.blogspot.com

masa Putera UMNO kena tumbuk dan penyokong BN kena ejek dengan duit PAS, PAS tak percaya dan kata itu helah sahaja.

Nak ada kesan tumbukan baru orang percaya. Sekarang, bukan setakat kena tumbuk, kat muka dah berdarah... baru orang percaya itu kena tumbuk. Yang buat silap-silap orang Keadilan...depa kan dah 8 kali pilihan raya mengganas, tak kan tiba-tiba sejuk pula masuk kawasan calon 'ISA'.

BoTak 8 October 2009 at 15:49  

http://tomok123.blogspot.com/2009/10/teater-murahan.html

tak payah layan.. pembongak sume tu...

kau nengok boto2 kek bolakang dio tu.. koyak ado.. darah secoet yo.. lopeh tu yang den xthn golak tu, luko xdo, lobam pun xdo..
humangai.. lawak sandiwara mcm cito badut sarkis la...

Aku,Pasbuih Dan Siamang 8 October 2009 at 21:01  

salam.

Mamat ada ilmu kebal..jika tidak mau putus macam batang pisang..badan mamat tu.Alamat keputusan pilihan Raya tangguh lagi lah..Naib baik mamat tu guna tangkal ....

inilah yang dikatakan melayu...

Anonymous 8 October 2009 at 21:17  

aziz mamak lg syiok..dia kata 9 org sudah bubuh sama dia tp satu kesan pn x nampak..peluh bykla..tau2 masuk spital..bungkuih tengkuk pulak tu..nazak sgt rupanye..x tahan den..makan dalam..


Sila layari Channels N31

Blog Archive

  © Blogger templates 'Sunshine' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP