Monday 28 September 2009

Hadiah untuk Najib

Jika kita rakyat Malaysia belum sempat memberikan sebarang hadiah untuk Perdana Menteri baru kita ini maka Demang cadangkan jadikan kemenangan di Bagan Pinang kelak sebagai hadiah istimewa untuk beliau.

Semasa hari raya baru-baru ini Demang sempat berbual dengan seseorang yang sebelum ini agak lantang mengkritik DS Najib. Sehingga Demang rasakan kali ini pasti akan ada perdebatan atau isu yang akan beliau bangkitkan berkenaan Najib. Namun telahan Demang meleset. Beliau dengan nada perlahan berkata: “Saya bimbang Najib akan penat sendiri.”
“Kenapa?” tanya Demang.

“Cuba lihat. Najib bergerak di atas dan di bawah sedangkan berapa ramai orang UMNO yang benar-benar memahami apa yang sedang dilakukan oleh Najib?” ujarnya dengan satu soalan.

Demang bersetuju dengan kebimbangan beliau. Memang ramai yang bersemangat dan sanggup berjuang namun Demang percaya belum ramai yang benar-benar memahami hasrat Najib di sebalik ‘1 Malaysia’.

Nada yang hampir sama Demang dengar melalui perbualan dengan beberapa teman yang sebelum ini menentang kepimpinan PM sebelum ini (Paklah). Mereka melihat DS Najib adalah tokoh terbaik bagi membawa negara ke puncak kejayaan; terutamanya dalam merealisasikan Wawasan 2020.

Soal Perkauman
DS Najib menegaskan bahawa orang Melayu dan bumiputra mesti menerima dengan ikhlas dan terbuka kaum-kaum lain iaitu Cina dan India. Jika orang Melayu dan bumiputra enggan menerima kaum-kaum tersebut, lakukannya 52 tahun yang lalu. Tetapi itu tidak pernah berlaku malah pemimpin Melayu bersama-sama pemimpin kaum Cina dan India berusaha bagi mencapai kemerdekaan.

DS Najib juga memberikan ‘jalan’ yang praktikal: “orang Melayu dan India boleh jadikan orang Cina sebagai aset bagi meluaskan dagangan ke China. Begitu juga orang Cina dan Melayu boleh menggunakan orang India untuk mengembangkan pasaran ke India.

Orang Melayu? Sebagai orang Islam, produk orang Melayu mempunyai pasaran yang amat luas di negara-negara Islam dan di negara-negara yang mempunyai penganut Islam yang tinggi. Berapa ramai ummat Islam di seluruh dunia sekarang?

Marilah kita tinggalkan zaman alibaba dan berkongsilah dengan ikhlas.

Sebenarnya kita belum menggunakan sepenuhnya aset yang kita miliki. Kenapa sibuk berebut kek yang sedikit? Kenapa tidak kita perbesarkan kek tersebut?

Mari kita mulakan sesuatu yang baru. Selepas PRU 12, kajian yang dibuat menunjukkan rakyat mahukan satu perubahan yang drastik. Satu anjakan paradigma dalam urus tadbir negara.

Rakyat memang mahukan perubahan. Perlu diingat, perubahan tidak semestinya bermaksud menukar kerajaan yang ada. Apa gunanya jika hanya baju yang bertukar sedangkan isinya sama sahaja? Menggantikan Barisan Nasional kepada Pakatan Rakyat (pakatan yang tidak disahkan) bukanlah satu cara yang bijak. Ibarat kita meminta sekelompok pemuda yang aktif bersorak di luar padang bola bagi menggantikan kesebelasan utama yang sedang dibolosi beberapa gol.

Bukankah kita masih ada masa lagi untuk menang bersama-sama?

Demang Lebar Daun @ cheguman adalah blogger Waadat.

1 comments:

YANG GAMBI 28 September 2009 at 21:43  

Salam,

Kawan amat setuju pendapat tuan, apa yang dilihat Najib seolah-olah kesaorangan menunaikan slogan 'rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan', sedangkan terlalu ramai pemimpin setempat masih tidur dan lena dengan urusan mengekalkan jawatan, mencari kekayaan sendiri daripada berterusan bersama rakyat....


Sila layari Channels N31

Blog Archive

  © Blogger templates 'Sunshine' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP